STEL JEZELF DE VRAAG:
WAAROM WIL JE EEN WEBSITE?

Een website hebben is eigenlijk een visitekaartje voor je bedrijf, als je deze niet hebt word je al snel als onbetrouwbaar gezien. Pas als je deze vraag goed hebt kunnen formuleren, kun je een goede website ontwerpen. Vaak gaat het zo dat je je hebt ingeschreven bij de KVK en alles zo snel mogelijk in gang wilt zetten, dan ga je onnodig geld uitgeven. Om dit te voorkomen, zijn er een aantal punten die je er bij zou kunnen helpen.

Kijk naar jezelf

Begin met kijken naar jezelf, wie ben ik, wat is mijn bedrijf, wie zijn mijn collega’s en wat kunnen wij? Dit omdat het bepalend is voor het uiterlijk van je website. Als jij bijvoorbeeld een psychologenpraktijk hebt, is het onwaarschijnlijk dat jouw website vol kleur gemaakt is.

 

Wat bied je aan

Het is bepalend voor je website door goed na te denken wat je wilt verkopen of welke diensten je aan wilt bieden. Heb je een webshop nodig of wil je informeren? Ga er eens rustig voor zitten en schrijf op wat je voor ogen ziet.

 

Conversiedoel

Een conversiedoel bepalen doe je bijvoorbeeld door het eindpunt te bedenken, wat je wilt dat bezoekers uiteindelijk op je website gaan doen. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen om nieuwsbrieven te kunnen versturen? Of wil je iets verkopen?

 

Communicatiedoel

Binnen de communicatie zijn er meerdere doelstellingen, namelijk : informeren, beïnvloeden en verkopen. Bedenk welke rol je website hierin kan gaan spelen en op welke manier dat tot uiting kan komen.

 

Doelgroep

Waarschijnlijk heb je dit antwoord al klaar liggen omdat je een bedrijfsplan geschreven hebt. Maar als je dit nog niet hebt, is het goed om te bepalen voor wie jij een website wilt maken. Hoe specifieker jij je doelgroep beschrijft, hoe beter je kan afstemmen. Kijk bijvoorbeeld eens op deze site om die vragen te beantwoorden: https://www.opencircles.nl/vraag/je-doelgroep-bepalen

 

Gewenste uitstraling

Je ziet vast heel vaak websites die je erg mooi vindt, heb je al een idee hoe de uitstraling van jouw website eruit moet zien? Kijk naar websites van concurrenten, want “beter goed afgekeken dan slecht bedacht”. Maar ook om te zien hoe jij het beter zou kunnen doen.

 

Promotie

Heb jij al nagedacht over de promotie van jouw dienst of product? Je zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Google Adwords. Je kiest dan woorden waarop je gezocht wilt worden en betaalt hier per woord een bepaald bedrag voor. Hoe populairder de woorden, hoe duurder ze zijn.

 

Budget

Het bepalen van een budget voor jouw website kan soms lastig zijn. Het laten maken van een website kan hoog in de kosten oplopen, maar dan heb je ook alle hulp die je nodig hebt. Denk ook aan het gebruik maken van tekstschrijvers, vormgevers of marketingbedrijven.

Stel dat je budget beperkt is, dan kun je gratis met WordPress een simpele website creëren. Wij hebben een artikel geschreven voor beginners hoe je WordPress in gebruik neemt. Echter is het wel zo dat WordPress erg beperkt is, wij raden daarom aan om de DIVI tool te installeren op WordPress. Hiermee kan jij je website net zo bouwen als je zelf wilt en zit je niet vast aan een bepaalde thema.

Contact

vragen@rimote.nl

050 – 763 04 07
(ma-vr 9:00 tot 18:00)

06 – 4388 7949
(24/7 bij storingen)

Bezoekadres:
Herestraat 106

9711 LM Groningen

Postadres:
Steentilkade 4 A

9713 GB Groningen